Social media voor een bedrijf is erg belangrijk. Het vergroot naamsbekendheid en zichtbaarheid. Omdat Social media zo groot is en omdat er zoveel mogelijkheden zijn, is het goed om een strategie te bepalen.
Zonder Social media strategie kunt u veel minder makkelijk uw doelstellingen behalen. U kunt het vergelijken met een bedrijfsplan opstellen bij het beginnen van een bedrijf. Zonder bedrijfsplan is de kans van slagen een stuk kleiner dan wanneer u een goed plan heeft.
In dit artikel bespreken we wat een Social media strategie precies is en hoe u deze kunt opstellen.
Wat is een Social media strategie?
Een Social media strategie beschrijft uw Social media doelstellingen en wat ervoor nodig is om deze te halen. U kunt het vergelijken met een bedrijfsplan opstellen bij het beginnen van een bedrijf. Het is nodig om doelstellingen te kunnen behalen.
Een goede Social media strategie draagt bij aan verhoging van zichtbaarheid, leads en omzet. De juiste strategie is geeft helderheid, overzicht en structuur. Dit maakt dat u een consistente pagina kunt opbouwen en precies kan geven wat uw volgers zoeken. Bij deze strategie bepaalt u ook uw KPI’s en de juiste manier om deze te monitoren.
Hoe stel ik een Social media strategie op?
Een Social media strategie bestaat uit de volgende onderdelen:
- Analyse
- Visie
- Doelen
- Strategie
Analyse
U begint met het analyseren van de huidige situatie. Bepaal waar u nu staat! Dit kunt u doen door de statistieken van uw Social media kanalen of Google Analytics te bekijken. Hoe reageren uw volgers op uw content, komen er nog steeds nieuwe volgers bij etc. Vergelijk ook uzelf met uw concurrenten. Wat zijn de verschillen en wat werkt misschien beter?
Visie
Vervolgens bekijkt u uw visie. U bepaalt waar u in de toekomst naar toe wil. Wat zijn uw normen en waarden en wat zijn uw wensen voor de toekomst? Omschrijf waar u wil staan over een aantal jaren.
Doelen
In het volgende deel van de Social media strategie legt u uw doelen vast. Wat wil u bereiken? Maak deze doelen zo concreet mogelijk om ze vervolgens gemakkelijker te kunnen behalen. U kunt bijvoorbeeld denken aan het verhogen van naamsbekendheid of de vindbaarheid in Google verbeteren. Nog concretere doelen zijn bijvoorbeeld x aantal volgers behalen binnen één jaar of het binnenhalen van drie nieuwe klanten binnen twee maanden.
Strategie
Het laatse onderdeel van de Social media strategie is bepalen hoe u uw doelen kunt behalen. Dit is natuurlijk het belangrijkste onderdeel van uw Social media strategie. Hierbij gaat u precies vaststellen op welke manier u doelstellingen behaalt en welke content en kanalen hierbij horen.
Na het vastleggen van al deze onderdelen heeft u een Social media strategie opgezet. U kunt nu de strategie gaan uitvoeren. Tijdens het uitvoeren is het belangrijk om statistieken te blijven bekijken. Op deze manier zul je erachter komen of uw strategie werkt.
Het opstellen van een Social media strategie kan een tijdrovende klus zijn. MySocials kan een uitgebreide strategie opstellen en bespreken die persoonlijk met u! We leggen uit wat we hebben gedaan en hoe u Social media met de strategie verder kunt uitbouwen. De investering voor de Social media strategie + persoonlijke meeting bedraagt €299,-.